آداب مراسم چهلم

احتمالاً از مرگ واژه هایی چون سوم، هفتم و چهلم را شنیده اید که بعد از فوت متوفی به گوش می رسد. این مراسمات نشانی از محترم بودن متوفی لست و با اینکه بازماندگان حوصله برگزاری مراسمات را ندارند اما می کوشند تا مراسم هایی در خور و شایسته برگزار کنند تا روح متوفی شاد باشد. مراسم چهلم خصوصا از مراسم های مهم است که بعد از چهل روز برای متوفی برگزار می گردد و قبل از آن بر روی مزار سنگ قبر نصب می شود و افرادی که توان مالی زیادی دارند سنگ قبرهای لاکچری و زیبایی را بر روی مزار نصب می کنند. در این مقاله می خواهیم در مورد تمامی آداب مراسم چهلم با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

مراسم چهلم

وقتی کسی فوت می کند، بازماندگان برای وی مراسم سوم، هفتم و چهلم می گیرند و حال آنکه مراسم چهلم از اهمیت بالایی برخوردار است و بعد از چهل روز از گذشت فوت متوفی انجام می شود. البته طبق احکام می توان به تعداد فرزندان از این روزها کم کرد و مراسم را زودتر برگزار نمود. بیشتر روزهای پنجشنبه و جمعه را برای مراسم چهلم در نظر می گیرند و با رعایت آداب این مراسم به درستی یک مجلس برپا می شود.

آداب مراسم چهلم

مراسم چهلم باید طبق رسومات انجام گیرد و در ادامه به مراحل مهم آن خواهیم پرداخت‌.

نصب سنگ قبر

معمولا سنگ قبر را چند روز قبل از مراسم چهلم بر روی مزار نصب می کنند و به دلیل اینکه خاک هنوز نشست نکرده است و امکان شکستگی سنگ وجود دارد نصب سنگ قبر را به این زمان موکول می کنند. سنگ قبر قیمت بالایی دارد و در صورت عدم آگاهی و نصب آن در زمان زودتر هزینه دوباره ای را برای شما خواهد داشت. معمولا سنگ قبر ها در دو نوع طبیعی و مصنوعی به فروش می رسند که کیفیت و زیبایی سنگ های طبیعی بیشتر و تفاوت زیادی با هم ندارند. سنگ گرانیت، سنگ مرمر، سنگ تراورتن، سنگ نانو و … از جمله سنگ قبرهای پرمصرف هستند که بازماندگان متناسب با بودجه ای که دارند می توانند سنگ مناسبی انتخاب نمایند.

بیشتر بخوانید
شعر شهریار برای سنگ قبر پدر

استفاده از رنگ مشکی

در مراسم چهلم نیز طبق رسوم لباس مشکی باید بر تن کرد و چخ مهمانان و میزبان لباس هایی با رنگ مشکی می پوشند. همچنین با پارچه ها و ربان های مشکی محل برگزاری مراسم را دیزاین می کنند.

چاپ اعلامیه ترحيم و اطلاع رسانی به خویشاوندان

چاپ اعلامیه بسیار مهم است و در برگه کاغذی به طرز زیبایی نام متوفی و محل برگزاری مراسم درج می گردد و آشنایانی که در حوالی منطقه زندگی شما قرار دارند از روز مراسم باخبر خواهند شد.

همچنین برای اطلاع رسانی به اقوام باید با تماس تلفنی این کار را انجام دهید و بخواهید تا در مراسم حضور داشته باشند و باعث دلگرمی شما شوند و با حضور خود غم و اندوه شما را کم کنند‌.

آداب مراسم چهلم

آماده سازی مکان مراسم

مسجد، منزل متوفی و حتی تالارهای پذیرای برای مراسم چهلم باید از قبل رزرو شود و در صورتی که در منزل و مسجد نیز می خواهید مراسم را برگزار کنید باید مکان را آماده نمایید. به این نکته توجه کنید تالار و مساجدی که در نقاط شلوغ قرار دارند را انتخاب نکنید. زیرا جای پارک به سختی پیدا می شود و مهمانان دچار مشکل خواهند بود.

آماده سازی وسایل پذیرایی

یکی دیگر از اداب مراسم چهلم آماده سازی وسایل پذیرایی است و برای مراسم بايد سینی های حلوا، خرما و پک میوه و پذیرایی آماده باشد. در این زمان خود میزبان نمی تواند پذیرایی را به جا آورد و باید از فامیل های نزدیک برای انجام این کار کمک گرفت.

خرید تاج گل ختم

مراسمات خود را به گل آراسته کنید تا هم زیبا باشد و هم عطر و بوی گل آرامش زیادی در بازماندگان ایجاد می کند. تاج گل در انداره های کوچک و بزرگ قابل سفارش است و عمدتا از گلهای سفید در تاج گل استفاده می گردد و با ربان مشکی دیزاین می شود. گلهای دیگری چون رز، لیلیوم، داوودی، گلایل و … نیز برای تاج گل استفاده می شود.

بیشتر بخوانید
سنگ مزار هرات

هماهنگی با خطیب و واعظ

هماهنگی با خطیب و واعظ نیز از آداب مراسم چهلم می باشد و باید با یک روحانی و مداح برای حضور در مراسم صحبت کرد. این کار بسیار مهم می باشد و باید همچون پذیرایی مهمانان، نصب سنگ قبر و … در الویت قرار گیرد و فردی را انتخاب نمود که تسلط کافی داشته باشد و در طی مراسم از میهمانانی که حضور پیدا کرده اند تشکر نماید. مداح نیز باید مرثیه هایی انتخاب کند که سوز کمتری داشته باشد و بازماندگان را بیش از پیش اذیت نکند.

چیدمان میز

میز بزرگی در وسط یا گوشه ای از مراسم بايد قرار گیرد که بر روی آن تاج گل، عکس متوفی، گلاب پاش، شمع و … گذاشته می شود. همچنین نهادن جزوه های قرآنی برای اینکه مهمانان برای آرامش روح متوفی بخوانند نیز باید قرار گیرد.

جمع بندی نهایی

مراسم چهلم از مراسمات مهم بعد از فوت عزیز درگذشته می باشد و باید یک سری آداب رعایت گردد. از جمله آداب مهم مراسم چهلم می توان به نصب سنگ قبر چند روز قبل از چهلم متوفی،  هماهنگی با خطیب و واعظ، خرید تاج گل، تزئین محل مراسم، چاپ اعلامیه و تماس با خویشاوندان و ‌… اشاره کرد. همچنین پذیرایی مراسم بسیار مهم می باشد و باید به طور کافی از مهمانانی که حضور پیدا کرده اند پذیرایی نمود. پک میوه، خرما و حلوا امروزه بیشتر استفاده می گردد و در ظرف دربسته ای قرار دارد و می توان با رعایت موارد بهداشتی پذیرایی را انجام داد.

 

  • فروردین 9, 1402
  • 1453 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه