انواع سنگ قبر

در گذر از قبرستان ها سنگ هایی با جنس های مختلف و در رنگ های سیاه، سفید، سبز و خاکستری و … خواهید دید که بر روی آن اطلاعات فرد متوفی درج شده است و نمایانگر این است که یک عزیز در زیر خاک خفته است و دست از این دنیا شسته است. ما در این مقاله می خواهیم در مورد انواع سنگ قبر صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

سنگ قبر

بعد از وفات و برگزاری مراسم تحریم در ابتدا بر روی مزار خاک می ریزند و بعد از مدتی (قبل از چهلم متوفی) با سنگ مزار بر روی قبر یادبودی قرار می دهند و اطلاعاتی چون نام و نام خانوادگی، روز وفات، روز تولد، یک شعر پر معنا و حتی عکس فرد متوفی را به همراه آیات قرآن بر روی سنگ مزار عمودی یا بالاسری حکاکی می کنند.

سنگ استفاده شده در گورستان ها از  سنگ های معادن می باشد و در رنگ های مختلفی هستند و با رنگ های سفید طلایی و نقره ای بر روی آنها اطلاعات متوفی حکاکی می شود‌.

انواع سنگ قبر

در ادامه باید بگوییم که سنگ قبر چند نوع دارد که در ادامه در مورد هر کدام صحبت خواهیم کرد.

 گرانيت

سنگ گرانيت منشاء درونی یا آتشفشانی دارد و با دستگاه های سخت فرآوری می شود و به دلیل محکم و بادوام بودن بیشتر برای سنگ مزار استفاده می گردد. خصوصا در برابر گرما مقاومت بالایی دارد اما در هوای داغ نباید به آن آب بخورد.  گرانيت در رنگ های طوسی، شکلاتی، مشکی و قرمز می باشد و بیشتر رنگ های سیاه و خاکستری مورد استفاده قرار می گیرد. سنگ قبر گرانيت خود انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

سنگ قبر گرانيت نطنز

گرانيت نطنز از ارزانترین نوع سنگ ها می باشد که برای سنگ قبر استفاده می گردد و رنگ روشنی دارد و می توان گفت رنگی بین طوسی، مشکی و خاکستری دارد‌. همچنین با توجه به معدنی که این سنگ ها از آن استخراج می شوند در شکل و ظاهر تفاوت هایی مشاهده خواهید نمود‌.

بیشتر بخوانید
متن سنگ مزار شهید

این سنگ مزار رگه های سفید و هاله داری دارد که اصلا برای چاپ عکس های لیزری مناسب نمی باشد.

 گرانيت سیمین اصفهان

سنگ قبر گرانيت سیمین اصفهان از انواع سنگ قبر می باشد که بافتی مخملی دارد و بر روی آن دانه های سفید دیده می شود و عمر و دوام این سنگ ها نیز بسیار بالاست.

 گرانيت مشکی تویسرکان

سنگ گرانيت تویسرکان از جمله سنگ های مستحکم و بادوام می باشد که مشکی رنگ است و کاملا یکدست و پر رنگ می باشد. این سنگ قابلیت تحمل بالایی دارد و در اثر ابزار کاری، خطاطی و حکاکی مشکلی نخواهد داشت.

سنگ قبر گرانيت مشکی برزیلی

سنگ برزیلی در بین سنگ های مزار بسیار پرطرفدار می باشد و بیشتر بازماندگان چنین سنگی را برای مزار متوفی انتخاب می کنند. البته آیت سنگ در دسته سنگ های مصنوعی قرار دارد که از ترکیب سنگ های معدنی طبیعی با مواد افزودنی در کارخانه تولید می گردد. نمونه های ممتاز سنگ گرانيت برزیلی بسیار محکم و صیقلی هستند و دانه های طلایی بر روی سنگ دیده می شود که موجب زیباتر شدن سنگ خواهد بود. مشکی و یکدست بودن این سنگ در چاپ عکس لیزری کمک کننده است و در آب و هوای گرم و سرد شکسته نخواهد شد.

سنگ گرانيت شبق

سنگ قبر گرانيت شبق یا کهربا سیاه یک سنگ نیمه قیمتی است که حالت آیینه ای دارد و بسیار سیاه می باشد. این سنگ در دسته گرانترین ها قرار دارد و سنگ گرانيت شبق کاشان بدون هیچ بافت ریز و بزرگی است که می توان چهره نگاری را به بهترین نحو بر روی آن انجام داد‌.

سنگ مزار گرانيت سبز هندی: انواع سنگ قبر

بر روی این سنگ رگه های سبز رنگی دیده می شود که به سبز جنگلی نیز معروف است و از کشور هند وارد ایران می شود.

 گرانيت قرمز

سنگ قرمز از معادن یزد استخراج می گردد و گرانيت قرمز یزد معروف  می باشد‌.

انواع سنگ قبر

سنگ قبر مرمر: انواع سنگ قبر

سنگ قبر مرمر نوعی سنگ آهک است که رنگ های مختلفی دارد و در اثر فشار و حرارت زیاد سنگ آهک در زمین، سنگ مرمر به دست می آید. مرمر سنگ روشنی است که دارای ناخالصی هایی چون رس، اکسید آهن و یا مواد بتمنس می باشد که موجب وجود رگه هایی آبی، خاکستری، سبز، صورتی، زرد، سیاه و … بر روی سنگ می شود. عوامل جوی ممکن است بر روی دوام و استحکام سنگ مرمر تاثیر منفی دارد .

بیشتر بخوانید
سنگ قبر لمینت سه بعدی نشکن

مرمر هرات

سنگ مرمر هرات از انواع سنگ قبر می باشد که بسیار مرغوب است و در شهر هرات وجود دارد‌. بر روی این سنگ های مرمر رگه هایی دیده می شود که در صورت کمتر بودن رگه ها، سنگ مرمر هرات مرغوبترین خواهد بود.

مرمر سبز

سنگ مرمر سبز یکی از انواع مرمر می باشد که رگه های سبز، سفید و قهوه ای دارد و بیشتر در اماکن متبرکه و امامزاده ها استفاده می گردد. بعد از چند سال استفاده نیز هنور قابلیت خود را دارد و درخشان می باشد.

سنگ مرمر کرم و صورتی رنگ

این سنگ ها بسیار خاص هستند و کاربرد کمتری نسبت به دیگر سنک های مرمر دارد. به طور کلی می توان گفت انتخاب این سنگ ها سلیقه ای می باشد.

سنگ قبر نانو: انواع سنگ قبر

سنگ نانو جدیدترین نوع سنگ قبر می باشد که در دسته سنگ های مصنوعی قرار دارد. این سنگ از ترکیب سنگ های طبیعی معدنی و  مواد افزودنی چون سیمان سفید و رزین تهیه می می گردد و از وزن کمی برخوردار است و طریقه نصب آن بر سر مزار آسان می باشد. به مقاومت ساختاری بالایی که دارد استحکام بالایی دارند و در برابر فشار، نور، اشعه ماوراء بنفش، ناملایمات جوی مقاوم است‌. سنگ قبر نانو ضد خش می باشد و سفید ترین سنگ قبر می باشد. حکاکی و چاپ عکس بر روی این سنگ امکان پذیر نمی باشد.

به طور کلی انواع و اقسام سنگ مزار در بازار وجود دارد که قیمت های مختلفی دارد و بازماندگان متوفی می توانند با توجه به بودجه ای که دارند سنگ مناسبی انتخاب نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه