خرید سنگ قبر

تاکنون حتما به قبرستان رفته اید و مزارهایی با سنگ های مختلف دیده اید. روی هر مزاری سنگ هایی با رنگ سفید و مشکی با نوشته های مختلف به چشم می آیند که هر کدام آرامگاه پدر، مادر و فرزند دیگری است که در سنین بالا یا حتی پایین این جهان را ترک نموده اند و به دنیای باقی شتافته اند. بعد از فوت افراد، بازماندگان بر روی خاک سنگ مزاری قرار می دهند و ما در این مقاله می خواهیم در مورد نکات مهم در خرید سنگ قبر بپردازیم. با ما همراه باشید.

سنگ قبر

سنگ قبر یا سنگ مزاری برای یادبود رفتگان عالم خاک، بر روی مزار یا بالای آن قرار می گیرد. در گذشته در کشور ایران سنگ قبر به صورت ایستاده قرار می گرفت و امروزه به صورت خوابیده بر روی مزار گذاشته می شود‌. بر روی سنگ مزار اطلاعاتی از قبیل نام و نام خانوادگی، نام پدر، زمان تولد و وفات درج می گردد. البته یک شعر سوزناک نیز بر روی سنگ حکاکی می  شود که بسیار پر معناست. همچنین حکاکی عکس و آیات قرآن بر روی برخی سنگ های قبر دیده می شود.

انواع سنگ قبر

سنگ های مرمر

انواع سنگ مرمر که در رنگ های سفید، سبز، خاکستری و قرمز می باشند. این نوع سنگ ها در برابر سرما و گرما مقاوم هستند و از گذشته های دور از این نوع سنگ استفاده می شد‌.

سنگ گرانیت

سنگ گرانيت خود انواع مختلفی دارد که می توان سنگ نطنز، سنگ سیمین مشکی و … اشاره کرد که در رنگ های مشکی، قرمز، قهوه ای و حتی طوسی در بازار وجود دارد و زیبایی زیادی دارد و همچنین مقاوم است.

سنگ شبق

سنگ شبق فقط مشکی رنگ می باشد و به دلیل درخشندگی ای که دارد یک سنگ محبوب می باشد. چگالی این سنگ بالاست و به راحتی می توان آن را تمیز نمود. افرادی که می خواهند حکاکی چهره بر روی سنگ انجام دهند بهتر است از این نوع سنگ قبر استفاده نمایند‌. البته گران بودن و کمیاب بودن آن را نیز باید در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید
سنگ قبر لمینت سه بعدی نشکن

سنگ قبر نانو

این نوع سنگ مصنوعی است و چندین سال است که مورد استفاده قرار می گیرد و از وزن کمی برخوردار است. در تهیه این سنگ از سنگ های دیگر به همراه سیمان سفید و رزین استفاده شده است و در برابر نور، گرما و سرما و … مقاوم می باشد. برای انجام حکاکی این سنگ ها اصلا مناسب نمی باشند.

خرید سنگ قبر

نکات مهم در مورد خرید سنگ قبر

نکاتی هستند که در هنگام خرید سنگ قبر ملاک می باشند و ما در ادامه به مهم ترین ها خواهیم پرداخت.

قیمت سنگ قبر

قیمت مهم ترین نکته در هنگام خرید است و با توجه به نوع سنگ، ضخامت سنگ، طرح ها و نقش ها و … قیمت آن تعیین می گردد‌. قیمت سنگ مزار متفاوت است و شما می توانید با توجه به بودجه ای که دارید سنگ خوبی انتخاب کنید‌.

ضخامت سنگ یکی از نکات خرید سنگ قبر

به طور عادی ضخامت سنگ قبر ۳ سانتی متر می باشد ولی برخی افراد می خواهند ضخامت بیشتری داشته باشد(بین ۴ تا ۸ سانتی متر). به طور کلی ضخامت زیاد بر روی استحکام سنگ تاثیری ندارد و نمونه های ۳ سانتی نیز دارای استحکام بالایی می باشد.

سنگ سفید یا مشکی

بیشتر سنگ های انتخابی سفید یا سیاه می باشد و با توجه به حکاکی ای که انجام می شود باید رنگ مناسبی انتخاب کنید.

سنگ قبر طبیعی یا مصنوعی

سنگ ها طبیعی و مصنوعی می باشند و سنگ های مصنوعی در کارخانه تولید می شود و بسیار زیبا هستند. البته سنگ های طبیعی نیز از کیفیت خاصی دارند.

دارای بالاسری یا بدون بالاسری: نکات خرید سنگ قبر

بازماندگان متوفی ممکن است به جز سنگ خوابیده، از سنگ ایستاده نیز استفاده کنند و بر روی آن چهره فرد را حکاکی نمایند که بر روی قیمت تاثیر دارند.

طرح سنگ قبر با گلدان یا بی گلدان

طبق گفته ائمه بهتر است بر بالای هر سنگ قبر درخت کاشته شود و چه بسا اگر این درخت در گلدان کاشته شود جلوه زیبایی خواهد داشت.

داشتن جا شمعی یا بدون جا شمعی

در دو طرف بالاسری امکان نصب جا شمعی نیز وجود دارد و شما می توانید با توجه به سلیقه خود آن را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید
چگونه بفهمیم مرده در آرامش است؟

دو طبقه یا چند طبقه بودن سنگ قبر

در بهشت زهرا قبرها چند طبقه می باشند و به همین دلیل سنگ مزار گذاشته شده متناسب با تعداد قبور انجام می شود و اطلاعات هر فرد در یک قسمت درج می گردد.

رنگ نوشته

بر روی سنگ قبر با رنگ های مختلفی اطلاعات متوفی درج می گردد و بهتر است برای سنگ های مشکی و سفید از رنگ های طلایی استفاده کرد. همچنین رنگ سفید و نقره ای نیزه جلوه خوبی دارند.

دارای قرنیز یا بدون قرنیز

برای دور سنگ از قرنیز استفاده می شود و برخی افراد برای بلندتر شدن ارتفاع مزار از قرنیزهای بیشتری استفاده می کنند که از جنس خود سنگ است.

سایز مناسب سنگ: نکات خرید سنگ قبر

سنگ قبر به صورت معمول باید ۶۰ در ۱۸۰ سانتی متر باشد اما برای برخی از مزار ها از سایز کوچکتری استفاده می شود (۶۰ در ۹۰ سانتی متر). برای بالا سری نیز سایز مناسب ۶۰ در ۹۰ سانتی متر می باشد.

نوشته های مناسب

بر روی سنگ مزار باید شعرهای پر مفهوم نوشته شود و البته کوتاه.

سند بلاست یا حکاکی با دست

برای حکاکی روی سنگ از دو روش استفاده می شود. به این صورت که یا با دست حکاکی انجام می شود و یا به صورت سند بلاست یا لیزر که حکاکی به طور دقیق تری انجام می گیرد.

 

جمع بندی نهایی

بازماندگان متوفی برای یادبود بر روی  سنگ مزار قرار می دهند و بر روی آن اطلاعاتی از قبیل نام و نام خانوادگی، زمان فوت، زمان تولد و … حک می شود و همچنین در کنار اشعار پر مفهوم ممکن است عکس متوفی را حکاکی کنند و بر روی آن قرآن بنویسند که به زیبایی سنگ مزار می افزاید. برای خرید سنگ قبر باید یک سری نکات را رعایت نمود که می توان به مشکی یا سفید بودن سنگ، ضخامت سنگ قبر، بدون بالاسری یا با بالاسری، سایز استاندار، قیمت سنگ قبر و … اشاره نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه