خیلی از افراد هستند که بعد از مراسم تحریم عزیز از دست رفته خود به فکر سنگ قبر خاص هستند که گاها به علت به رخ کشیدن اتفاق می افتد. اما در مواردی هم فرد به دنبال سنگ قبر خاص برای نشان دادن احساس خود به متوفی است. سنگ قبر معمولی و خاص کارایی یکسانی دارند اما برخی از بازماندگان سنگ قبرهای تشریفاتی را می پسندند و ممکن است قیمت سنگ قبر با قیمت یک خانه برابری کند‌. و هستند سنگ قبرهای خاص که کمی قیمت بالاتری و گاها حتی پایین تری دارند اما طرح و نقش و نگار خاص آنها، توانسته آنها را به خاص ترین سنگ قبرها تبدیل کند. در این مقاله می خواهیم در مورد سنگ قبر خاص با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

سنگ قبر خاص

افراد زیادی در جامعه به دنبال سنگ قبرهای خاص هستند که بر روی آن ها با دست حکاکی شده باشد و با آب طلا و مس بر روی سنگ قبر نقش و نگار انجام شده باشد. این سنگ ها بسیار گران قیمت هستند و هزینه بالایی برای بازماندگان دارند. به طور کلی به دلایل مختلفی اعم از چشم و هم چشمی بین افراد، عدم رسیدگی فرزندان به والدین در زمان حیات، وصيت متوفی و یا انتقال احساس بازماندگان به متوفی… این نوع سنگ های گرانقیمت نصب می شود.

ویژگی های سنگ قبر خاص

تفاوت این نوع سنگ قبرها در جنس، سایز، ابعاد و نوع حکاکی و متن روی آن می باشد و به صورت شخصی و خاص ساخته می شود. سنگ قبرهای سفارشی قیمت بالایی دارند و این به دلیل کمبود سنگ های خاص و همچنین حکاکی آن می باشد.

در صورتی که ارتفاع سنگ قبر بیشتر باشد قیمت آن نیز بیشتر است. همچنین اضافه کردن آپشن هایی چون قرنیز، چند طبقه بودن، جای گلدان و … بر روی قیمت تاثیر می گذارد.

بیشتر بخوانید
متن کتیبه سنگ قبر

شعر یا متن حکاکی شده نیز مهم می باشد و با دستگاه لیزری این عمل انجام می شود و حکاکی چهره به گونه ای انجام می گیرد که کاملا طبیعی و واقعی می باشد.

زمان تعویض سنگ مزار

سنگ مزار باید بعد از مدتی تعویض گردد که این امر به دلیل تغییرات آب و هوایی، سرد و گرم شدن سنگ و … می باشد و سنگ دچار فرسایش و خرابی می شود. سنگ قبر خاص کمتر دچار خرابی می شود زیرا کیفیت بالایی دارد و نیازی به تعویض مکرر سنگ وجود ندارد. نکته دیگر این است که امکان دزدیدن سنگ های خاص در قبرستان به دلیل اینکه قیمت بالایی دارد وجود دارد و بازماندگان مجبور به جایگزین کردن سنگ دیگر هستند‌.

سنگ قبر خاص

چگونگی سفارش سنگ قبر خاص

دسترسی به سنگ قبرهای خاص در گذشته کمتر بود اما امروزه می توان به راحتی در بازار یا به صورت آنلاین این سنگ ها را خریداری کرد‌. سنگ های مرمر جزو لاکچری ترین سنگ های قبر می باشد که افراد متمول برای سنگ قبر استفاده می کنند. همچنین سنگ گرانيت شبق که سنگ یکدست سیاهی است و کمیاب می باشد در این دسته قرار دارند. سنگ برزیلی اصل و مرغوب نیز در دسته سنگ های خاص قرار دارند‌.

امروزه در بهشت زهرا از طرح های متنوعی برای سنگ قبر استفاده می شود و همچنین بر روی آن از شعرهای خاص و … استفاده می گردد که آنها را خاص می کند. این نوع سنگ قبرها یک چیز نمادین می باشد و برای متوفی هیچ سودی ندارد.

برخی از سنگ قبرها به صورت مقبره خانوادگی هستند و چندین قبر در کنار هم با یک طراحی و شکل خاص به یکدیگر متصل شده اند و طرحی خاص را به وجود آورده اند.

سنگ قبر خارجی یا ایرانی؟

سنگ ها دو نوع خارجی و ایرانی دارند که هر دو کیفیت و مرغوبیت بالایی دارند و برخی افراد برای خاص بودن از سنگ های خارجی استفاده می کنند. اما امروزه واردات سنگ های قبر خارجی کاهش پیدا کرده و سنگ های ایرانی دوباره رونق گرفته است. سنگ مرمر یک سنگ خارجی وارداتی است که در ایران سنگ همدان تویسرکان با آن برابری می کند و به دلیل وابسته نبودن به دلار از قیمت کمتر و کیفیت بالا برخوردار می باشد. پس تفاوتی بین سنگ خارجی و ایرانی وجود ندارد و شما می توانید با خرید سنگ ایرانی هزینه کمتر با همان کیفیت را خریداری کنید.

بیشتر بخوانید
هنرمندان معروفی که سنگ قبرهای آن‌ها بسیار معروف شده‌اند

جمع بندی نهایی

بعد از فوت متوفی بازماندگان برای جبران زحمات او قصد قرار دادن سنگ گرانقیمت و خاص بر روی مزار دارند که این سنگ ها با سنگ های معمولی تفاوت چندانی ندارند و بعد از مدتی به دلیل آسیب هایی که در اثر تغییرات جوی رخ داده است باید تعویض گردد. پس بازماندگان هزینه ای بیهوده پرداخت می کنند. امروزه در بهشت زهرا سنگ ها و طرح های خاصی دیده می شود که حکاکی روی آنها با دستگاه لیزری خاص انجام گرفته است و همچنین با آب طلا و مس اطلاعات متوفی درج شده است.

البته باید ذکر کنیم که زدن طرح خاص یا برش خاص بر روی سنگ قبرها یک ایده متفاوت است و سوا از نوع سنگ و حکاکی ها و رنگی که در طراحی استفاده می شود، همین طرح های متفاوت هم می تواند نقش بسزایی در خاص کردن یک سنگ مزار داشته باشد. پس طبیعتا شما می توانید با انتخاب یک طرح متفاوت و هزینه بسیار کمتر از آنچه که تصور می کنید هم یک سنگ مزار خاص داشته باشید. که البته در بهشت زهرا و قبرستان های شبیه آن، این خلاقیت کمی سخت می باشد. اما عموما در روستاها و شهرهای کوچک که شمایل مزارها متفاوت است، زدن طرح های خاص بسیار پرکاربرد می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه