حکاکی سنگ قبر

سنگ قبر نمایانگر احترام بازماندگان به متوفی می باشد و در صورت از دست دادن عزیز، بازماندگان باید نشانی بر روی قبر قرار دهند و امروزه از انواع سنگ های قبر استفاده می شود که قبل از چهلم متوفی بر روی مزار قرار می گیرد. بر روی سنگ ها حکاکی انجام می شود و چهره متوفی، نام و زمان تولد و وفات درج می شود. در این مقاله می خواهیم به انواع حکاکی سنگ قبر بپردازیم. با ما همراه باشید.

سنگ قبر

بعد از خاکسپاری فرد متوفی، وقتی خاک مزار نشست کرد زمان قرار دادن سنگ بر روی آن می باشد. بر روی سنگ مزار اطلاعات متوفی درج می شود که این اطلاعات شام نام و نام خانوادگی، زمان تولد و وفات، نام پدر، آیات قرآن، شعر و همچنین با توجه به سلیقه بازماندگان چهره متوفی حکاکی می شود. این حکاکی اطلاعات بر روی سنگ تا سالیان سال باقی می ماند و به زودتر پیدا کردن قبر متوفی کمک می کند‌.

حکاکی سنگ قبر

در گذشته برای حکاکی از ابزار حکاکی و قلم زنی چون تیشه و چکش استفاده می شد و امروزه به دلیل سرعت گرفتن کار از دستگاه های حکاکی استفاده می گردد‌. لازم است بدانید هنوز کار حکاکی با دست انجام می گیرد و با توجه به قیمت و صرف وقت زیاد کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. با دستگاه های جدید می توان در کوتاهترین زمان طرح های زیبا و متنوعی بر روی سنگ قبر حکاکی کرد و به زیبایی سنگ افزود.

انواع روش های حکاکی سنگ قبر

برای حکاکی بر ردی سنگ قبر روش های مختلفی ارائه می شود و در ادامه در مورد هر کدام صحبت خواهیم کرد.

حکاکی به روش سنتی

حکاکی با روش سنتی با مهارت بالا انجام می گیرد و استادان حکاکی سنتی اثر بسیار زیبایی خلق می کنند که بسیار چشمگیر است. در این روش استاد حکاکی با کمک چکش و ابزار دیگری مثل فرز الماس و انواع قلم حکاکی را بر روی سنگ انجام می دهد. استاد به صورت عمقی حکاکی را انجام می دهد و به دلیل ظرافت و دقتی که باید صورت گیرد، زمان بیشتری صرف می شود. همچنین هزینه انجام حکاکی سنگ قبر با دست نیز بیشتر است. البته این نوع حکاکی یک سری معایبی نیز دارد که شامل هزینه بالا، صرف زمان بیشتر و همچنین مواد دور ریختنی زیاد می باشد.

حکاکی سنگ قبر با روش سند بلاست

استفاده از روش سند بلاست بسیار متداول شده است و بیشتر برای سنگ قبرها از این روش بهره گرفته می شود. در این روش با توجه به سلیقه و انتخاب بازماندگان متوفی، طرح انتخابی با نرم افزار های گرافیکی و پرینتر روی کاغذ مخصوص که شبیه به کاغذ شبرنگ می باشد و ضخامت خوبی دارد چاپ می گردد و طرح چاپ شده بر روی سنگ قبر قرار داده خواهد شد و به خوبی فیکس می شود. سپس با دستگاه مخصوص با ظرافت و دقت کافی خطوط طرح کنده خواهد شد.

بیشتر بخوانید
مقایسه سنگ قبر مرمر و سنگ قبر کریستال

حال نوبت استفاده از دستگاه سند بلاست می باشد تا طرح بر روی سنگ حک شود. دستگاه سند بلاست با استفاده از هوای فشرده شده ذرات بسیار ریز شن و ماسه را بر روی سنگ از طریق نازل شلیک می کند. اگر در زمان شلیک ماسه مدت زمان بیشتری صرف گردد برش ها عمیق تر خواهد بود. اگر طرح انتخابی جزئیات زیادی دارد بهتر است از این روش استفاده نمایید تا خطای انسانی کمتری پیش آید.

حکاکی سنگ قبر لیزری

دستگاه های لیزری نیز برای حکاکی سنگ قبر مورد استفاده قرار می گیرند و در این روش با کمک لیزر، طرح، نوشته و تصویر بر روی سنگ حکاکی می شود. حکاکی با لیزر بر روی انواع سنگ های گرانیت، مرمر، مرمریت و … انجام می گیرد و جزئیات‌ طرح، نوشته و چهره را به خوبی بر روی سنگ پیاده می کند‌. برای انجام حکاکی سنگ قبر با لیزر ابتدا باید از طرح مورد نظر اسکن گرفت و سپس در نرم افزار دو بعدی آن را اجرا کرد و بعد از کارهای مختلف می توان با کمک نرم افزار بر روی سنگ قبر، آن را حکاکی کرد.

عمق حکاکی با لیزر بسیار کم می باشد و حداکثر عمق حکاکی یک میلیمتر می باشد. همچنین باید بدانید بعد از حکاکی با لیزر با توجه به سلیقه و انتخاب بازماندگان می توان با رنگ روغن تصویر را رنگ آمیزی کرد یا بک گراند برای آن ایجاد کرد. البته باید توجه داشته باشید که این روش برای مقبره های خانوادگی مناسب است که در جای سرپوشیده قرار دارد و تابش نور و ریزش باران موجب محو شدن رنگ ها نمی شود.

از جمله مزایای این روش حکاکی می توان به هزینه کم، ظرافت و دقت بالا حکاکی، حکاکی در عمق های مختلف و حکاکی آسان اشاره کرد. همچنین به دلیل جلوه بیشتر طراحی سنگ ممکن است در کنار دقت و ظرافت فردی که با دستگاه کار می کند کار دست نیز صورت گرفته باشد و کیفیت تصویر را بالا برده باشد.

بیشتر بخوانید
سنگ قبر قروه چه سنگی است؟

حکاکی سنگ قبر

سنگ های مناسب برای حک چهره

حکاکی بر روی انواع سنگ قبر استفاده می گردد و بر روی سنگ های یکدست همانند سنگ شبق حکاکی بی نظیری صورت می گیرد. از جمله سنگ هایی که می توان بر روی آن حکاکی لیزری انجام داد می توان به سنگ گرانیت برزیلی، سنگ گرانيت تویسرکان، سنگ گرانيت سیمین، سنگ نانو و … اشاره کرد.

حال آنکه سنگ هایی که یکدست نیستند مانند سنگ مرمر سبز و سنگ های سفید دیگر که دارای رگه و هاله هستند اصلا مناسب برای حکاکی نمی باشند و در صورت انتخاب این گونه سنگ ها طراحی چهره را بر روی سنگ های گرانیت انجام دهید و سپس بر روی سنگ اصلی قرار دهید.

چگونگی چسباندن سنگ قبر حکاکی شده بر روی سنگ قبر اصلی

برای چسباندن سنگ حکاکی شده می توان از دو روش استفاده کرد. به این صورت که یا دو سنگ را بر روی یکدیگر قرار داده و با چسب مخصوص بچسبانید و یا روی سنگ اصلی برش هایی ایجاد نمایید و سنگ حکاکی را درون برش قرار دهید و به هم بچسبانید.

جمع بندی نهایی

سنگ قبر نشانی از متوفی است و همچنین بازماندگان با قرار دادن بهترین سنگ ها بر روی مزار احترام متوفی را نگه می دارند. بر روی سنگ قبر اطلاعات متوفی اعم از نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد و وفات، شعر، عکس و … درج می گردد و از قدیم تاکنون این اطلاعات به صورت سنتی و امروزه با پیشرفت تکنولوژی با دستگاه های مخصوص انجام می شود. از جمله انواع روش های حکاکی سنگ قبر می توان به روش سنتی حکاکی با دست، روش سند بلاست و روش لیزری اشاره کرد که هر کدام مزایا و قابلیت های خود را دارند.

امروزه از روس سنتی به دلیل صرف زمان زیاد و هزینه بالا کمتر استفاده می گردد اما دو روش سند بلاست و لیزری به دلیل آسانی و راحتی کار انجام می گیرند. البته روش لیزری به دلیل ظریف بودن خطوط حکاکی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. سنگ های گرانیتی و یکدست برای انجام حکاکی چهره مناسب تر هستند و در صورتی که سنگ قبر اصلی شما دارای رگه و هاله است بهتر است حکاکی را بر روی یک قطعه گرانیت انجام دهید و سپس با چسب یا برش سنگ بر روی سنگ اصلی نصب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه