براق کردن سنک قبر

سنگ قبر از نمادها و نشانه هایی است که بعد از فوت عزیزی، بازماندگان بر روی مزار قرار می دهند. در گذشته سنگ قبر را به صورت عمودی بر روی مزار قرار می دادند اما در حال حاضر سنگ ها به صورت افقی بر روی مزار قرار می گیرند و اطلاعات متوفی نظیر اسم، تاریخ وفات، تاریخ تولد و غیره بر روی سنگ درج می گردد. البته بر روی سنگ های افقی برخی افراد بالاسری نیز سفارش می دهند که بر روی آن چهره متوفی حکاکی می شود. حال آنکه در اثر گذشت زمان و تغییرات جوی و غیره سنگ براقیت خود را از دست می دهد. برای براق کردن سنگ قبر کارهایی می توان انجام داد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

براق کردن سنگ قبر

آداب و رسوم حرف اول را در هر جامعه ای می زند و گذاشتن سنگ قبر بر روی مزار متوفی یکی از رسوم قدیمی است که در کنار احترامی که بازماندگان به متوفی می گذارند یاد و خاطر متوفی و همچنین هویت او را برای سالیان زیاد حفظ می کنند. روی سنگ اطلاعات متوفی درج می شود و همچنین امکان حکاکی چهره و نوشتن اشعار زیبا و پر معنا نیز وجود دارد و بازماندگان با توجه به سلیقه خود طرح های شلوغ و متنوعی می زنند یا ممکن است ساده باشد و فقط اسم متوفی بر روی آن درج گردد.

البته جنس سنگ بسیار مهم است و هر چه جنس سنگ از کیفیت بالاتری برخوردار باشد در برابر تغییرات جوی و … کمتر آسیب می بیند و همچنین براقیت خود را از دست نمی دهد. سنگ قبر گرانیت، سنگ قبر مرمر، کوارتزیت، سنگ قبر نانو و .‌.. از جمله سنگهای قبر پر استفاده هستند که هر کدام انواع مختلفی دارند و با توجه به سلیقه و بودجه بازماندگان انتخاب می شوند. سنگ های گرانیتی از جمله سنگ های با کیفیت با طول عمر بالا هستند که در برابر سرما و گرمای هوا، آفتاب و یخبندان، رفت و آمد زیاد و ضربه و … کمتر دچار آسیب می شوند و سالیان سال عمر می کنند‌. حال آنکه امکان از دست دادن براقیت سنگ در برابر این عوامل وجود دارد و می توان با راهکارهایی دوباره سنگ قبر را براق کرد. به طور کلی تمیز نگه داشتن و رسیدگی به سنگ قبر هر چقدر بیشتر باشد سنگ قبر ماندگار و زیبا خواهد بود.

بیشتر بخوانید
آیا اموات متوجه حضور افراد بر سر قبر می‌شوند؟

چگونگی براق کردن سنک قبر

برای براق کردن سنگ قبر راهکارهایی وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

تمیز کردن سنگ قبر با محلول تمیز کننده

ترکیب مایع ظرفشویی، آب و الکل یک پاک کننده و براق کننده بی نظیر می باشد که در صورت تغییر ظاهر سنگ می توانید استفاده کنید‌. برای برق انداختن سنگ کمی آب، الکل و مایع ظرفشویی را با هم مخلوط کنید و با یک دستمال نرم سنگ را برق بیاندازید.

استفاده از واکس سنگ قبر

واکس های سنگ قبر از جمله محصولات براق کننده های سنگ قبر می باشند و برای مدتی سنگ قبر را برق می اندازد. اما باید بدانید که این واکس ها به مرور موجب جذب گرد و غبار می شوند و زیبایی سنگ قبر را تحت تاثیر قرار می دهند.

فرز کاری سنگ قبر

فرز کاری یا کفسابی سنگ قبر یک لایه از سنگ را از بین می برد و لایه زیرین که براق و تمیز می باشد نمایان می شود.

استفاده از رزین

رزین از جمله مواد نفوذناپذیر می باشد که در برابر عوامل جوی از سنگ محافظت می کند. این ماده براق با هاردنر مخلوط می شود و سنگ را براق و نفوذ ناپذیر کند.

براق کردن سنک قبر

اسپری براق کننده

اسپری براق کننده یک وسیله ساده اما کاربردی است که در هنگام استفاده نیازی به وسیله دیگر نیست و می توان کل سنگ قبر را با این اسپری براق نمود.

همچنین اسپری های نانو نیز به ایم منظور استفاده می شوند و کاربردی تر هستند.

استفاده از روغن پارافین

روغن پارافین از تغییر رنگ سنگ قبر جلوگیری می کند و اگر سنگ قبر متوفی در هوای باز و غیر مسقف قرار دارد بهتر است در ابتدای نصب سنگ قبر از روغن پارافین استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید
سنگ قبر مرمر صورتی چه ویژگی هایی دارد؟

عدم شستشو با اسید

برخی افراد برای براق و تمیز نمودن سنگ قبر از اسید استفاده می کنند که کار اشتباهی است‌. اسید موجب خوردگی سنگ قبر می شود و همچنین موجب آسیب بیشتر و شکستن سنگ می شود.

جمع بندی براق کردن سنک قبر

از جمله مرسومات کشور ما ایران، نهادن سنگ قبر بر روی مزار متوفی می باشد و نوعی احترام به متوفی و همچنین نگه داشتن یاد و خاطره او و نشانی برای سالهای بعد می باشد. بر روی سنگ قبر اطلاعات متوفی اعم از تاریخ تولد، تاریخ وفات، اسم، شعر و حتی چهره نگاری  انجام می گردد. همچنین سنگ قبر انواع مختلفی اعم از گرانیت، مرمر، کوارتزیت، نانو و … دارد که هر کدام کیفیت مطلوبی دارند و سنگ گرانيت بهترین نوع سنگ قبر از نظر ماندگاری می باشد و کمتر خراب و دچار آسیب می شود. این سنگ ها کیفیت های مختلفی دارند که به مرور کیفیت و ظاهر سنگ قبر در اثر عوامل جوی، ضربه و … تحت تاثیر قرار می گیرد و براق بودن خود را از دست می دهد.

هر چه سنگ قبر را تمیز نگه دارید کمتر ظاهر آن آسیب می بیند. از جمله راهکارهایی که موجب براق ماندن سنگ قبر می شوند شامل استفاده از واکس، انجام فرزکاری، استفاده از رزین، استفاده از اسپری براق کننده و … می باشد که سنگ قبر را براق نگه می دارد و حتی موجب نفوذ ناپذیر بودن سنگ نیز می شود تا دچار شوره و … نشود. البته نتیجه استفاده از واکس و محلول شوینده ماندگار نمی باشد و به مرور قابلیت خود را از دست می دهند و حتی موجب نشستن گرد و غبار بیشتر می شوند. حال آنکه استفاده از رزین در روزهای ابتدایی سنگ قبر آن را نفوذ ناپذیر می کند و  ماندگاری آن را بیشتر می کند.

باید بدانید که برای تمیز و براق نمودن سنگ قبر نباید از اسید استفاده کنید. اسید موجب خوردگی سنگ و به مرور موجب شکستگی آن می شود و باید هزینه هنگفتی را برای نصب دوباره سنگ قبر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه