سنگ ازاره

سنگ ازاره یا سنگ تیشه یا سنگ مثنی یکی از مصالح مهم در ساخت دیوارهای ساختمان ها و سنگ های ساختمانی است. این سنگ به عنوان یک روکش برای دیوارها استفاده می شود که از کف زمین تا ارتفاع حدودا یک متری دیوار را می پوشاند. این سنگ هم جنبه تزئینی و زیبایی دارد و هم نقش عایق دیوار را دارد. ازاره در لغت به آن قسمتی از دیوار اطاق یا ایوان گفته می شود که از کف طاقچه باشد. در این مقاله به بررسی انواع، ویژگی ها و قیمت سنگ ازاره می پردازیم. برای خرید سنگ مزار با یادآوران تماس بگیرید.

سنگ ازاره چیست؟

سنگ ازاره یک نوع سنگ طبیعی است که از معادن مختلف استخراج می شود. این سنگ ها معمولا از سنگ های آهکی، مرمریتی، گرانیتی، تراورتنی و سفالی تشکیل شده اند. ازاره برای پای دیوارها به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت به دیوارها و نم زدگی آنها استفاده می شود. برای این منظور از سنگ های طولی تیشه خورده استفاده می شود. تیشه خوردن سنگ به معنی ایجاد ناهمواری ها و برآمدگی ها روی سطح سنگ است که باعث افزایش مقاومت و زیبایی سنگ می شود. این سنگ معمولا در نمای بیرونی ساختمان ها و بناهای تاریخی به کار می رود. این سنگ ها در رنگ ها و بافت های مختلفی موجود هستند و می توانند با سبک های معماری مختلف سازگاری داشته باشند.

انواع سنگ ازاره

این سنگ انواع مختلفی دارد که بر اساس نوع ساختمان، کاربری و محل نصب انتخاب می شوند. برخی از مهم ترین انواع آن عبارتند از:

سنگ لاشتر:

این نوع سنگ ، نوعی سنگ مرمریتی است که وزن کمی دارد. جذب آب این سنگ بسیار کم است و مقاومت فشاری بالایی نیز دارند. علاوه بر آن تخلخل و چسبندگی این سنگ ها نیز تا حد زیادی بالا است. مقاومت سنگ لاشتر در برابر شرایط مختلف چون ساییدگی، خوردگی، فرسایش و هوازدگی نیز بالا است.

سنگ ازاره تراورتن:

سنگ تراورتن از پرکاربردترین انواع سنگ است. این سنگ سنگی آهکی است که مقاومت بالایی دارد و در برابر شرایط مختلف آب و هوایی چون رطوبت، گرما، سرما و هوازدگی مقاومت بالایی دارد. تراورتن فراوانی زیادی دارد و از همین رو قیمت بالایی نیز ندارند. سنگ تراورتن زیبایی چشم نوازی نیز دارد و می توان از آن هم در قسمت های داخلی ساختمان و هم در نمای بیرونی ساختمان از آن استفاده کرد.

بیشتر بخوانید
اشعار مناسب برای سنگ قبر چه مضامینی دارند؟

سنگ تیشه ای:

این سنگ  در گذشته با استفاده از تیشه زدن سنگ ساخته می شود، از همین رو این سنگ تیشه ای نام گرفت. این نوع سنگ از سنگ های آهکی، گرانیتی، مرمریتی و تراورتنی تشکیل شده اند. سنگ تیشه ای مقاومت بالایی در برابر رطوبت، فشار، سایش و هوازدگی دارد. این سنگ ها روی سطح دیوارها ناهمواری ها و برآمدگی هایی ایجاد می کنند که باعث افزایش زیبایی و استحکام سنگ می شود.

سنگ ازاره

کیفیت سنگ ازاره چگونه است؟

کیفیت ازاره بستگی به چند عامل دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نوع سنگ:

این سنگ می تواند از سنگ های طبیعی مختلفی مانند آهکی، مرمریتی، گرانیتی، تراورتنی و سفالی تشکیل شده باشد. هر نوع سنگ دارای ویژگی های خاص خود است که بر کیفیت سنگ ازاره تأثیر دارد. برای مثال سنگ لاشتر که از سنگ مرمریتی ساخته شده است، دارای وزن کم، جذب آب کم، مقاومت فشاری بالا، تخلخل و چسبندگی بالا و مقاومت در برابر شرایط مختلف می باشد.

پرداخت سنگ:

پرداخت سنگ به معنی ایجاد ناهمواری ها و برآمدگی ها روی سطح سنگ است که باعث افزایش مقاومت و زیبایی سنگ می شود. معمولا این کار به صورت تیشه ای انجام می شود که به آن سنگ تیشه ای نیز گفته می شود. سنگ تیشه ای مقاومت بالایی در برابر رطوبت، فشار، سایش و هوازدگی دارد.

ابعاد سنگ:

ابعاد برای پای دیوارها بستگی به طراحی و سبک معماری ساختمان دارد. اما به طور کلی می توان گفت که ابعاد باید به اندازه ای باشد که بتواند از نفوذ رطوبت به دیوارها جلوگیری کند و همچنین با نمای کلی ساختمان هماهنگ باشد. برای این منظور معمولا از ابعاد طولی سنگ استفاده می شود.

رنگ و بافت سنگ:

رنگ و بافت نیز بر کیفیت و زیبایی آن تأثیر دارد. سنگ های ازاره با رنگ های روشن و یکنواخت معمولا دارای کیفیت بالاتری هستند. در حالی که سنگ های ازاره با رنگ های تیره و متنوع معمولا دارای کیفیت پایین تری هستند. بافت سنگ نیز بر روی نورپردازی و تاثیرگذاری سنگ بر فضا تأثیر دارد.

بیشتر بخوانید
واترجت سنگ چیست و چه کاربردی دارد؟

قیمت سنگ ازاره

قیمت ازاره بستگی به عوامل مختلفی دارد که از جمله آن ها می توان به نوع سنگ، کیفیت سنگ، ابعاد سنگ، رنگ سنگ، بافت سنگ، محل تولید و فروش سنگ، نوع پرداخت سنگ و تقاضای بازار اشاره کرد. به طور کلی قیمت سنگ بین ۱۰۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان برای هر متر مربع متغیر است. برای مثال سنگ تراورتن به دلیل فراوانی بیشتر و کیفیت پایین تر نسبت به سنگ لاشتر بیشتر است و به همین دلیل خرید بیشتری نیز دارد.

اما بهرحال برای استعلام قیمت به روز باید اول نیاز خود را برآورد کنید و سپس به خرید بپردازید.

حداقل ارتفاع سنگ ازاره

حداقل ارتفاع ازاره برای پای دیوارها بستگی به طراحی و سبک معماری ساختمان دارد. اما به طور کلی می توان گفت که حداقل ارتفاع باید به اندازه ای باشد که بتواند از نفوذ رطوبت به دیوارها جلوگیری کند و همچنین با نمای کلی ساختمان هماهنگ باشد. برای این منظور معمولا از ارتفاع ۵۰ تا ۱۰۰ سانتی متر استفاده می شود. البته برخی از ساختمان ها ممکن است از ارتفاع بیشتر یا کمتری استفاده کنند که در این صورت باید به زیبایی شناسی و مقاومت سازه توجه شود.

خلاصه ای از سنگ ازاره

سنگ ازاره یکی از مصالح مهم در ساخت دیوارهای ساختمان ها و سنگ های ساختمانی است. این سنگ به عنوان یک روکش برای دیوارها استفاده می شود که از کف زمین تا ارتفاع حدودا یک متری دیوار را می پوشاند. این سنگ هم جنبه تزئینی و زیبایی دارد و هم نقش عایق دیوار را دارد. انواع مختلفی دارد که بر اساس نوع سنگ، کیفیت سنگ، ابعاد سنگ، رنگ سنگ، بافت سنگ، محل تولید و فروش سنگ، نوع پرداخت سنگ و تقاضای بازار انتخاب می شوند.

قیمت بین ۱۰۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان برای هر متر مربع متغیر است. حداقل ارتفاع سنگ ازاره برای پای دیوارها بستگی به طراحی و سبک معماری ساختمان دارد. اما به طور کلی می توان گفت که حداقل ارتفاع باید به اندازه ای باشد که بتواند از نفوذ رطوبت به دیوارها جلوگیری کند و همچنین با نمای کلی ساختمان هماهنگ باشد.

برای سفارش سنگ مزار در انواع و طرح های مختلف با یادآوران تماس بگیرید.

  • farzaneh farzaneh
  • بهمن 23, 1402
  • 181 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه