سنگ قبر دست دوم

یک از رسوم ایرانیان که بسیار به آن اهمیت داده می شود گذاشتن سنگ قبر بر روی مزار تازه در گذشته می باشد. به دلیل قیمت بالای سنگ قبر همه افراد توانایی خرید سنگ قبر تازه ندارند و بازماندگان سنگ قبر دست دوم بر روی مزار نصب می نمایند. در این مقاله می خواهیم در مورد سنگ قبر دست دوم با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

سنگ قبر

در آرامستان ها مزارهای زیادی دیده می شود و بازماندگان با توجه به بودجه ای که دارند سنگ قبر مناسبی را برای نصب انتخاب نموده اند. برخی از افراد به دنبال سنگ قبرهای لاکچری هستند و برخی دیگر به دلیل نداشتن پول و … سنگ قبر دست دوم بر روی مزار عزیز خود نصب می کنند که نشانی از متوفی باشد. هزینه کفن و دفن امروزه بسیار زیاد شده است و در این اوضاع اقتصادی مرگ بسیار هولناک و ترسناک است. هزینه خرید قبر، مراسم تحریم، سنگ قبر و … همگی سرسام آور شده است و برای خرید یک قبر باید قیمت بالایی پرداخت نمود. حال آنکه با سابیدن سنگ قبرهایی که قبلا استفاده شده می توان سنگ جدید درست کرد.

سنگ قبر دست دوم

همانطور که گفته شد هزینه ها بالاست و خرید سنگ قبر بسیار سخت شده است و افرادی که توان مالی چندانی ندارند نمی توانند سنگ تازه خریداری کنند. حال آنکه برخی افراد مایلند سنگ مزار عزیز خود را نو کنند و سنگ قبر قدیمی را به سنگ فروشان می فروشند و سنگ فروشان بعد از سابیدن سنگ و پاک کردن نام نشان متوفی بر روی آن، این سنگ ها را به افرادی دیگر که توان مالی زیادی ندارند می فروشند و هزینه کمی دریافت می کنند.

البته باید بدانید که سنگ قبر دست دوم وقتی سابیده می شود از ضخامت سنگ کم خواهد شد و در نتيجه دوام و ماندگاری سنگ قبر اولیه را نخواهد داشت و به مرور در اثر تغییرات جوی، ضربه و … از بین خواهد رفت. البته بهتر است در هنگام خرید سنگ قبر سنگ گرانيت خریداری نمایید که از مقاومت بیشتری برخوردار است و با سابیدن روی سنگ و کم شدن ضخامت سنگ های گرانیت باز هم مقاومت خود را دارند.

بیشتر بخوانید
نحوه برگزاری مراسم برای مردگان در دین یهود

 سنگ گرانیت

گرانيت سنگی خارا است که یک سنگ مقاوم و سخت می باشد که این سنگ آذرین از انجماد ماگما به دست می آید و سال‌های زیادی طول می کشد تا سنگ گرانيت تشکیل شود. سنگ دانه ها درشت کوارتز روی سنگ گرانیت دیده می شود و دارای انواع مختلفی است و از جمله سنگ های معروف گرانیت می توان به سنگ گرانیت نطنز، سنگ گرانيت سیمین اصفهان، سنگ شبق و … اشاره نمود. البته سنگ شبق یک سنگ گرام و کمیاب است و سنگ دست دوم آن نیز قیمت بالایی دارد.

سنگ قبر دست دوم

از جمله ویژگی های سنگ گرانيت می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • دوام و ماندگاری بالایی دارد.
  • از استحکام بالایی برخوردار است.
  • در برابر حرارت مقاوم می باشد.
  • به هیچ وجه دچار خش نمی شود.
  • سنگ گرانيت دارای جذب آب کمی است.

سنگ گرانيت ارزان قیمت نیز وجود دارد که کیفیت مطلوبی دارد و می توان به جای اینکه سنگ قبر دست دوم خریداری کرد با مراجعه به سایت یادآوران سنگ قبر های ارزان و با کیفیت برای مزار عزیز خود تهیه نمایید.

هزینه خرید سنگ دست دوم

وقتی بازماندگان به فکر تعویض سنگ قبر عزیز خود می کنند و سنگ قبر تازه جایگزین می کنند، سنگ قبر قدیمی را به سنگ فروشان می فروشند و سنگ فروشان این سنگ ها را به افرادی که توان مالی ندارند می فروشند. حال آنکه برخی از فروشندگان سنگ این سنگ های دست دوم را به صورت قسطی نیز خواهند فروخت.

البته فقط هزینه سنگ قبر نبست بلکه هزینه های هنگفت دیگری نیز باید برای مراسمات، محل و زمین دفن، کفن و … نیز پرداخت نمود که برای بازماندگان هزینه سنگینی است و باید هر کس قبل پولی را پس انداز نماید تا بعد از فوت رسوماتی چون مراسم، سنگ قبر و … به خوبی انجام گیرد و مشکلی رخ ندهد.

بیشتر بخوانید
نکات مهم در انتخاب متن و اشعار برای سنگ قبر

قیمت سنگ قبر دست دوم

سنگ دست دوم نیز بعد از چندین سال از روی مزار بر داشته می شود و به فروش می رسد و قیمت آن متناسب با نوع سنگ و همچنین زمان استفاده آن متفاوت می باشد. هر چه سنگ سالم تر باشد قیمت آن نیز بیشتر است و زمان بیشتری بدون هیچ مشکلی می توان از آن استفاده نمود.

جمع بندی نهایی

مراسم تدفین، غسل دادن میت، گذاشتن سنگ قبر و … از جمله رسومات ایرانیان است که بعد از فوت متوفی بازماندگان انجام می دهند. خصوصا گذاشتن سنگ قبر نمایانگر احترام به متوفی و ایجاد نشانی از متوفی می باشد و برخی افراد سنگ های گرانقیمتی را برای مزار متوفی نصب می کنند و برخی افراد دیگر به دلیل عدم توانایی مالی به اجبار سنگ قبر دست دوم خریداری می کنند. سنگ قبرهای استفاده شده با سابیده شدن تازه خواهند شد و فروشندگان سنگ قبر آن را به فروش می رسانند.

البته استحکام و مقاومت این سنگ ها بسیار پایین است و امکان شکستگی و خرابی آن وجود دارد. سنگ گرانيت یک سنگ محکم می باشد که  دست دوم آن نیز استحکام کافی دارد و بهتر است برای سنگ قبر از آن استفاده نمود. همچنین از ویژگی های دیگر سنگ گرانیت می توان به مقاوم در برابر حرارت، دوام و ماندگاری بالا، ضد خش، جذب آب کم و … اشاره نمود. قیمت سنگ قبر دست دوم ارزان می باشد و گزینه مناسبی برای افرادی است که توان مالی ندارند.

  • فروردین 8, 1402
  • 434 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه