قبرهای چند طبقه

تاکنون حتما در مورد قبرهای چند طبقه چیزهایی شنیده اید. در بهشت زهرا به دلیل وسعت زیاد قبر و کمبود فضا قبرهای دو طبقه و سه طبقه زیاد می باشد و عمق این قبرها بسیار زیاد می باشد. در این مقاله می خواهیم به طور مفصل در مورد قبرهای چند طبقه با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

قبرهای چند طبقه در آرامستان بهشت زهرا

آرامستان بهشت زهرا از آرامستان ها بزرگ در پایتخت می باشد که برای جلوگیری از پراکندگی قبرستان ها این آرامستان را در محدوده اتوبان تهران به قم تاسیس کرده اند. مساحت این آرامستان بالغ بر ۳۱۴ هکتار می باشد و اما این میزان مساحت برای میزان وفات که در سال اتفاق می افتد بسیار کم می باشد و چند سالی است که به دلیل کمبود فضا قبرها را به صورت دو طبقه و سه طبقه درست می کنند و عمق قبرها بسیار زیاد می باشد.

همچنین در حرم امام رضا (ع)قبرهای ۵ طبقه میز وجود دارد که قبر زیرین رایگان می باشد و دیگر قبرها به فروش می رسند‌. به طور کلی اکثر آرامستان های بزرگ به دلیل کمبود جا قبر ها را به صورت چند طبقه درست می کنند و بازماندگان متوفی باید یک قبر سه طبقه را یکجا بخرند و در غیر اینصورت دو طبقه دیگر قبر به کسانی دیگر فروخته خواهد شد. البته بیشتر بازماندگان قبرهای دیگر را نیز خود خریداری می کنند تا متوفی غریبه ای در این قبر دفن نگردد و در هنگام فاتحه خوانی و زیارت اهل قبور چند خانواده در یک مکان حاضر نشوند.

سنگ قبر چند طبقه

وقتی متوفی درون قبرهای سه و چند طبقه دفن می شود، بازماندگان برای احترام به متوفی و گذاشتن نشانه ای برای روزهای بعد باید روی مزار سنگ قبر قرار دهند و چه بسا اگر تمامی سنگ قبر ها متعلق به یک خانواده باشد به راحتی می توان یک سنگ قبر با سه اسم را روی قبر قرار دارد. اگر قبر ها به چند نفر مختلف داده شده باشد ماجرا کمی سخت است و بازماندگان نمی توانند هر کدام یک سنگ قبر بزرگ را روی قبر قرار دهند و باید با هماهنگی هم سنگ قبر سه تیکه را سفارش دهند و اسم عزیز از دست رفته خود را روی آن درج نمایند.

بیشتر بخوانید
شعر برای سنگ مزار پدر

سنگ سه تیکه به راحتی قابل اجراست و بازماندگان می توانند انواع سنگ قبر را بر روی مزار نصب کنند. در ادامه به چند نمونه از سنگ قبرهای پرکاربرد خواهیم پرداخت.

ابعاد سنگ قبر در بهشت زهرا

سنگ گرانيت

سنگ گرانيت یک سنگ خاراست که در اعماق زمین استخراج می گردد. این سنگ آذرین بسیار زیباست و دارای بافت های ریز و درشت می باشد که زیبایی سنگ را دو برابر نموده است. استحکام و مقاومت این سنگ در برابر عوامل جوی بسیار زیادتر از سنگ های دیگر می باشد. سنگ گرانيت انواع مختلفی دارد و در معادن مختلف در ایران و خارج ایران استخراج می گردد.

از جمله انواع سنگ گرانیت می توان به سنگ گرانیت نطنز، سنگ گرانيت سیمین، سنگ گرانيت برزیلی و … اشاره نمود. همچنین سنگ گرانيت شبق از سنگ های کمیاب و یکدست مشکی می باشد که افراد خاص پسند آن را انتخاب می نمایند. البته به دلیل کمیاب بودن این نوع سنگ قیمت بالایی باید برای خرید این نوع سنگ قبر پرداخت نمود. سنگهای چند طبقه به دلیل اینکه کوچکتر هستند قیمت کمتری را برای شما رقم می زنند.

سنگ مرمر

سنگ مرمر یک سنگ طبیعی در دسته سنگ های دگرگونی است که در دهانه چشمه ها و … به وجود می آیند. عمده مواد تشکیل دهنده این سنگ کلسیت می باشد و به دلیل وجود مواد آلی دارای رگه های کوچک و بزرگ و شال می باشد. از جمله پرفروش ترین سنگ های مرمر می توان به سنگ مرمر نباتی، سنگ مرمر سبز، سنگ مرمر کرم، سنگ مرمر صورتی و … اشاره کرد.

بیشتر بخوانید
شعر سنگ قبر خواهر؛ جملات سوزناک و با معنی روی سنگ مزار

سنگ نانو

سنگ نانو در دسته سنگ های مصنوعی قرار دارد که ساخته دست می باشد و در کارخانه های تولید سنگ با تکه سنگ ها، مواد رزینی و سیمان ساخته می شود. این سنگ قبر سفید رنگ می باشد و در کنار زیبایی همچون سنگ های طبیعی بسیار مقاوم و مستحکم می باشد. سنگ نانو دو نوع وارداتی و ایرانی دارد و امروزه برای سنگ قبر بیشتر از سنگ نانو استفاده می گردد.

همچنین سنگ های تراورتن، کریستال و … نیز برای سنگ قبر استفاده می گردد.

جمع بندی نهایی

با ورود به قطعات جدید آرامستان بزرگ بهشت زهرا قبرهای چند طبقه ای را خواهید دید که هر کدام آرامگاه عزیزی است. آرامستان بهشت زهرا بسیار بزرگ است اما جوابگو سیل عظیم مردگان نمی باشد و به همین دلیل تصمیم بر ساخت قبرهای چند طبقه گرفته شده است و چندین سال است که عملی شده است. قبرهای چند طبقه عمدتا به یک خانواده تعلق می گیرد و در صورتی که بازماندگان متوفی نتوانند قبر را خریداری کنند، قبر به فرد دیگری فروخته می شود.

اگر قبر متعلق به یک خانواده باشد گذاشتن سنگ قبر چند طبقه بسیار راحت و سهل می باشد و در غیر اینصورت باید با بازماندگان متوفی دیکر در مورد نصب سنگ صحبت نمود. ابعاد سنگ های چند طبقه کوچک می باشد و نمی توان سنگ هایی با ابعاد ۱۰۰ در ۵۰ و … روی قبر نصب نمود. سنگ های گرانیت، تراورتن، مرمر، نانو و ‌‌… برای سنگ قبر مورد استفاده قرار می گیرد و همگی از استحکام و مقاومت خوبی برخوردار هستند.

  • فروردین 26, 1402
  • 634 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه