نگهداری از سنگ قبر

همانطور که برای خرید سنگ قبر به استحکام، ضخامت و … توجه کرد بعد از نصب آن نیز باید نگهداری درستی صورت گیرد و بعد از اینکه خاک مزار نشست کرد آن را نصب نموده و با ریختن آب و شستشو مزار خاک را سفت کنید. همچنین هر چه نگهداری از سنگ قبر بهتر صورت گیرد ماندگاری آن نیز بیشتر خواهد شد. در ادامه می خواهیم در مورد چگونگی نگهداری از سنگ قبر و افزایش طول عمر و براقیت آن با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

نگهداری از سنگ قبر

اگر مسیرتان به آرامستان ها کشیده شده باشد، قبرهای زیادی را دیده اید که خانه ابدی یک عزیز از یک خانواده است‌ و بازماندگان با توجه به احترام و وضعیت مالی خود سنگ های مختلفی اعم از سنگ قبر گرانیت، سنگ قبر نانو، سنگ قبر مرمر، سنگ قبر شبق و … بر روی مزار نصب نموده اند. این سنگ ها هر کدام طول عمر متفاوتی دارند و هر چه نگهداری از آن بهتر صورت گیرد کمتر دچار خرابی، فرسایش و شکستگی می شوند. به طور کلی سنگ قبرهایی که در هوای باز قرار می گیرند به دلیل قرار گرفتن در معرض آفتاب سوزان، باران، برف و … ممکن است ماندگاری خود را از دست بدهند همچنین نوشته های روی سنگ قبر رنگ خود را از دست می دهند که دوباره باید نوشته ها را رنگ کرد. حال آنکه نگهداری درست و رسیدگی معین موجب افزایش ماندگاری سنگ قبر می شود.

سنگ هایی که در مقبره‌های خانوادگی قرار دارند ماندگاری بیشتری دارند، زیرا در معرض تغییرات جوی قرار ندارند و آسیبی به آنها وارد نمی شود.

برای نگهداری از سنگ قبر چه باید کرد؟

برای نگهداری از سنگ قبر باید یک سری موارد را رعایت نمایید که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

شستن سنگ قبر

همه نگهداری از سنگ قبر را، شستشو مداوم می دانند که باور درستی است و در هر بار شستشو با مواد شوینده و یا حتی آب می توان از آن نگهداری نمود‌. همچنین ریختن گلاب روی سنگ قبر نیز تاثیر منفی بر روی بافت سنگ نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید
سنگ قبر جوان ناکام | عکس + متن + مدل

استفاده از محلول خانگی

برای شستشو سنگ قبر بهتر است از محلول خانگی که شامل مایع ظرفشویی، الکل و آب می باشد استفاده کنید. با اسپری کردن این محلول روی سنگ با یک پارچه نرم می توانید گرد و خاک را از روی سنگ بزدایید.

استفاده از اسپری نانو سنگ قبر

اسپری نانو در نگهداری سنگ قبر کاربرد بالایی دارد و سنگ را از اشعه UV خورشید در امان می دارد. همچنین در کنار نگهداری موجب زیبایی سنگ قبر می شود و تا مدتی گرد و غبار بر روی سنگ نمی نشیند. همچنین از کپک زدن و شوره زدن سنگ نیز جلوگیری می نماید.

نگهداری از سنگ قبر

استفاده از رزین آپوکسی

رزین آپوکسی یک ماده شفاف می باشد که بر روی سنگ قبر ریخته می شود و سنگ را از آماج باران، نور خورشید و … حفظ می کند و قابلیت نفوذ ناپذیری بالایی دارد. همچنین این مواد شفاف موجب زیباتر شدن و براق شدن سنگ قبر نیز می شود.

استفاده از اسپری های براق کننده

یکی دیگر از راه های نگهداری از سنگ قبر استفاده از اسپری های براق کننده می باشد که خیلی راحت می توان سطح سنگ را پوشش داد و آن را زیبا نمود.

استفاده از رنگ مخصوص سنگ قبر

برای جلوگیری از پاک شدن نوشته های سنگ قبر بهتر است از رنگ های مخصوص که در برابر آب مقاوم هستند استفاده نمایید. البته باید بدانید که رنگ های مخصوص اکریلیک برای ضد آب بودن نیاز به سیلر دارند.

استفاده نکردن از اسید برای تمیز کردن سنگ قبر

برای نگهداری بهتر از سنگ به هیچ وجه از اسید برای تمیز کردن سنگ استفاده نکنید. اسید عمر سنگ قبر را کوتاه می کند و امکان شکستگی و آسیب پذیری آن را افزایش می دهد.

مصرف روغن پارافين برای نگهداری از سنگ قبر

برای اینکه سنگ قبر دچار تغییر رنگ نشود استفاده از روغن پارافین پیشنهاد می گردد. همچنین پوشش دهی بالایی روی سطح سنگ دارد.

واکس سنگ قبر

واکس یک چیز موقتی است و در کوتاه مدت اثر خود را از دست می دهد و امکان نشستن گرد و خاک بر روی آن زیاد است.

بیشتر بخوانید
تفاوت سنگ گرانيت و مرمر چیست؟

تفاوت نگهداری از سنگ قبر مرمر، گرانيت و …

نگهداری از هر نوع سنگ قبر متفاوت می باشد و با توجه به مواد به کار رفته در سنگ چگونگی نگهداری نیز متفاوت می باشد. به طور کلی سنگ گرانيت، سنگ سختی می باشد که دیرتر از دیگر سنگ ها آسیب می بیند. همچنین سنگ نانو که یک سنگ مصنوعی است به دلیل مقاومت بالایی که در برابر تغییرات جوی دارد نگهداری زیادی نمی خواهد. سنگ قبر مرمر بسیار حساس و آسیب پذیر می باشد و در نگهداری از آن باید نهایت دقت انجام گیرد.

به طور کلی سنگ گرانيت به دلیل عدم مراقبت و نگهداری زیاد پیشنهاد می گردد. این سنگ ها تا مدت ها ماندگار هستند و بیشتر سنگ گرانیت مشکی برای سنگ قبر استفاده می شود که براق و درخشان است.

جمع بندی نهایی

سنگ قبر نشانه احترام به متوفی می باشد و در هر بار زیارت اهل قبور، بازماندگان با آب، گلاب و دیگر محلول های شستشو، آن را تمیز می کنند تا ماندگاری بالایی داشته باشد و همچنین زیبا و درخشان گردند. حال آنکه برای نگهداری از سنگ قبر برای مدت بیشتر می توان از اسپری نانو، رزین آپوکسی، استفاده از رنگ های براق کننده، استفاده از رنگ های مخصوص، استفاده از روغن پارافین، واکس سنگ قبر و … استفاده نمود تا در کنار نگهداری، ظاهری زیبا و براق نیز داشته باشند.

حال آنکه مراقبت و نگهداری هر نوع سنگ قبر متفاوت می باشد. سنگ قبر گرانيت یک سنگ محکم و سفت می باشد که نیازی به مراقبت زیادی ندارد. حال آنکه سنگ مرمر در دسته سنگ های حساس قرار دارد و باید بعد از نصب بسیار از آن نگهداری نمود تا دچار شکستگی، خرابی و … نشود. سنگ نانو نیز که یک سنگ مصنوعی است در برابر تغییرات جوی مقاوم می باشد و نیاز به مراقبت و نگهداری زیاد ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه