حکاکی لیزری سنگ قبر

سنگ قبر یک نشانه می باشد که می توان با درج کردن نام متوفی بر روی سنگ، مزار عزیزان خود را پیدا کنید. درج اطلاعات متوفی با حکاکی انجام می گیرد و همچنین چهره متوفی را بر روی سنگ حکاکی نمود. حکاکی در قدیم با ابزارهایی چون چکش انجام می شد و امروزه با دستگاه های لیزری، سند بلاست و … انجام می گیرد. در این مقاله می خواهیم در مورد حکاکی لیزری سنگ قبر با شما صحبت کنیم. انواع سنگ های مناسب برای حکاکی را بررسی کنیم و ببینیم حکاکی چه اصولی دارد. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

حکاکی لیزری سنگ قبر

لیزر یکی از دستگاه های حکاکی سنگ قبر می باشد که خود انواع مختلفی دارد. با استفاده از این دستگاه می توان سنگ مزار را طراحی نمود و چهره نگاری انجام داد. این دستگاه برای تمامی سنگ ها مناسب می باشد و می توان بر روی سنگ های گرانیت، مرمر، مرمریت و … حکاکی انجام داد. دستگاه های لیزری تمام جزئیات چهره را به خوبی نقش می زنند. البته باید بدانید که در هنگام پردازش سنگ مرمر سفید و سیاه، باید از آسیاب مخصوص استفاده نمود تا وضوح تصویر بیشتر شود. حال آنکه برای سنگ های گرانیت نیازی به این کار نیست و بدون سنگ زنی چهره نگاری زیبا خواهد بود‌.

در واقع باید گفت حکاکی بر سنگ مزار با توجه به نوع سنگ اصول متفاوتی خواهد داشت و باید برای کار با انواع سنگ ها اصول مناسب هر کدام را به درستی آموخت.

در این روش حکاکی که با لیزر انجام میشود ابتدا طرح انتخابی با دستگاه اسکن می شود و بعد از اینکه در دستگاه دو بعدی اجرا شد یک سری جزئیات صورت می گیرد و سپس می توان با کمک نرم افزار طرح را بر روی سنگ قبر پیاده کرد. این دستگاه برش هایی با عمق کم می زند و حداکثر عمق آن ۱ میلیمتر می باشد.

انواع دستگاه حکاکی لیزری سنگ قبر

دستگاه های لیزری که برای سنگ قبر استفاده می شود دارای قطعات، شاسی و مشخصات فنی متفاوت می باشد و در کوتاهترین زمان بهترین چهره نگاری را انجام می دهند. از جمله دستگاه های لیزری حکاکی می توان به موارد زیر اشاره نمود‌.

بیشتر بخوانید
ویژگی های سنگ قبر در مسیحیت

دستگاه لیزر حکاکی سنگ مدل CHEETAH1318

این دستگاه برای سطوح غیر فلز مناسب می باشد و دارای میز کار بزرگی است که انواع سنگ قبر اعم از سنگ گرانیت، کاشی، سرامیک، شیشه و …  بر روی آن قرار می گیرد. این دستگاه بهترین دستگاه حکاکی لیزری سنگ قبر می باشد. از جمله مشخصه های این دستگاه ها می توان به بدنه مستحکم، قابلیت نمایش کار هنگام برش و حکاکی، انجام ادامه کار در هنگام قطعی برق و … اشاره نمود.

دستگاه حکاکی لیزری CHEETAH D1590

این دستگاه نیز مناسب برای انواع سنگ، شیشه، چرم، چوب و ‌.‌.. می باشد و می توان برای کارهایی با تیراژه بالا از آن استفاده نمود. این دستگاه مجهز به سیستم زمان سنج، محاسبه برق مصرفی، انتقال فایل توسط فلش بدون نیاز به کامپیوتر، قابلیت نمایش کار در هنگام حکاکی و ‌… می باشد.

حکاکی لیزری سنگ قبر

مزایای حکاکی لیزری سنگ قبر

لیزر یکی از مدرن ترین دستگاه هایی است که در تمامی عرصه ها رخ نشان داده است و چه در پزشکی و چه در هنر و چه در سایر شاخه ها بسیار پرکاربرد است و انجام کارها را راحت و بی دردسر کرده است. اما بهتر است به برخی از مزایای لیزر و حکاکی در ادامه اشاره کنیم. از جمله مزایای حکاکی با این روش می توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • نسبت به انواع دیگر حکاکی بسیار مقرون به صرفه می باشد.
  • با ظرافت و دقت بالا حکاکی صورت می گیرد.
  • در عمق های مختلف می توان حکاکی را انجام داد.
  • حکاکی با دستگاه های لیزری بسیار آسان می باشد.
  • در صورتی که بر روی حکاکی با لیزر کار دست نیز انجام گیرد، طراحی بی نظیری را شاهد خواهید بود.

سنگ های مناسب حکاکی

بر روی اکثر سنگ ها می توان حکاکی لیزری انجام داد و بر روی سنگ شبق که سنگ یکدست سیاه می باشد طراحی زیبایی ایجاد می شود. همچنین سنگ گرانيت برزیلی، سنگ گرانيت تویسرکان، سنگ گرانيت سیمین و سنگ نانو نیز برای حکاکی با لیزر مناسب هستند.

بیشتر بخوانید
سنگ قبر تکه ای

کیفیت حکاکی لیزری سنگ قبر به چه چیزی بستگی دارد؟

ساختار مواد، همگنی، ساختار سنگ، هندسه شکاف ها در نقاشی، وضوح تصویر و نسبت اندازه تصویر به جزئیات ساختاری آن، از جمله عواملی هستند که بر روی کیفیت حکاکی تاثیر می گذارند.

هزینه انجام حکاکی با لیزر

حکاکی با لیزر بر روی سنگ قیمت کمی دارد و نسبت به حکاکی سنتی و حکاکی سندبلاست مقرون به‌صرفه تر می باشد. البته کیفیت حکاکی چهره و نوشته های روی سنگ قبر از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و هزینه زیاد ملاک نیست.

جمع بندی نهایی

گذاشتن سنگ قبر یک حرکت نمادین می باشد که برای احترام به متوفی بر سر مزار گذاشته می شود و برخی خیلی گرانقیمت و برخی معمولی هستند. چیزی که این سنگ های گرانقیمت و معمولی را زیبا می کند حکاکی بر روی آن می باشد. بر روی سنگ قبر حکاکی چهره و نوشته ها صورت می گیرد که هر چه حکاکی ظریف تر باشد تصویری زیبا را شاهد خواهید بود. با حکاکی لیزری سنگ قبر تمامی خطوط چهره کاملا ظریف و بی نقص انجام می شوند و می توان گفت از بهترین نوع حکاکی حکاکی لیزری می باشد.

از جمله ویژگی های حکاکی لیزری می توان به هزینه کم، ظریف بودن، طراحی آسان و … اشاره کرد. برای حکاکی ابتدا طرح چهره و نوشته ها اسکن می شود و بعد از اجرا شدن در دستگاه دو بعدی و صورت گرفتن برخی جزئیات با کمک نرم افزار طرح بر روی سنگ پیاده می شود. قیمت این نوع حکاکی نسبت به حکاکی دست و حکاکی سند بلاست کم هزینه تر می باشد و می توان در کوتاهترین زمان حکاکی لیزری سنگ قبر را انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه