ترمیم سنگ قبر

گذاشتن سنگ قبر بر روی مزار یک رسم قدیمی است که از گذشتگان به یادگار مانده است و نوعی نشانه بوده که مزار متوفی را به راحتی پیدا کنند. البته امروزه گذاشتن سنگ قبر روشی تجملاتی را در پیش گرفته است و برای هر سنگ قبر هزینه بسیار بالایی پرداخت می شود و طراحی های خاصی روی سنگ ایجاد می شود. البته به مرور در اثر عوامل مختلفی سنگ نیاز به ترمیم دارد و نوشته های روی سنگ قبر زیبایی خود را از دست می دهند. در این مقاله می خواهیم در مورد ترمیم سنگ قبر با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

ترمیم سنگ قبر

سنگ قبر از گذشته در همه جوامع بر روی مزار قرار می گیرد. بازماندگان با قرار دادن سنگ بر روی مزار احترام خود به متوفی را نشان می دهند و همچنین نشانه ای است که بعد از سالها نیز می توان به راحتی قبر عزیز خود را پیدا کرد. در سالیان دور سنگ قبر ها را به صورت عمودی قرار می دادند و نوشته های روی سنگ قبر کمتر نیاز به ترمیم داشتند. اما امروزه در ایران سنگ ها به صورت افقی بر روی مزار قرار داده می شود و بیشتر در معرض آسیب و خرابی قرار دارند‌.

به طور کلی سنگهایی که در محیط باز قرار می گیرند در برابر تغییرات جوی و ‌‌‌… دچار آسیب می شوند و بسته به نوع و ضخانت سنگ ها آسیب ها متفاوت است. همچنین نوشته های روی سنگ قبر که شامل نام و نام خانوادگی متوفی، زمان تولد و وفات و … می باشد به مرور پاک می شود و زیبایی اولیه خود را از دست می دهد.

همانطور که می دانید از انواع سنگ می توان برای سنگ قبر استفاده نمود و بهترین و مقاوم ترین ینگ مزار، سنگ گرانيت می باشد که طول عمر بالایی دارد و در برابر عوامل جوی، برخورد اجسام با سنگ، باران های اسیدی و ..‌. کمتر آسیب می بیند. البته نوشته های روی سنگ نیز با بروز این عوامل کم رنگ و ناخوانا خواهد شد و نیاز است که دوباره با رنگ های مخصوص این نوشته ها را ترمیم کرد. به طور کلی برای نوشته های روی سنگ قبر عمدتا از رنگ روغنی استفاده می شود. البته با توجه به جنس سنگ مزار می توان از رنگ های آکریلیک ضد آب نیز استفاده نمود.

بیشتر بخوانید
تفاوت های سنگ قبر ایرانی و خارجی

چگونگی ترمیم نوشته روی سنگ قبر

برای رنگ

کردن مجدد نوشته های ینگ قبر و ترمیم آنها ابتدا رنگ مخصوص را باید خریداری کنید. رنگ روغنی خریداری شده را با تینر رقیق نمایید (نه زیاد رقیق باشد نه غلیظ). حال با قلمو نقاشی قسمت حکاکی شده را رنگ نمایید. با کاردک نیز می توان رنگ را پخش کرد تا فقط قسمت های حکاکی رنگ بگیرند. سپس برای تمیز کردن دور کار، پنبه ای را به تینر آغشته نمایید و دور قسمت های حکاکی شده را تمیز نمایید.

تمیز کردن سنگ و عدم نیاز به ترمیم سنگ قبر

با تمیز کردن سنگ قبر به موقع و در فاصله زمانی مناسب، سنگ قبر کمتر دچار آسیب و خرابی می شود و حتی طول عمر سنگ نیز افزایش پیدا می کند‌. البته برای تمیز کردن سنگ قبر باید از پاک کننده های اسیدی به هیچ وجه استفاده نکنید و فقط با محلول تمیز کننده خانگی که شامل مایع ظرفشویی، آب و الکل می باشد می توانید سنگ را تمیز نمایید. همچنین استفاده از اسپری نانو هم مناسب می باشد.

ترمیم سنگ قبر

برای جلوگیری از خرابی سنگ قبر چه می توان کرد؟

همانطور که گفته شد عوامل زیادی موجب خوردگی و خرابی سنگ می شوند و باید از آنها به خوبی مراقبت نمود. زیرا قیمت سنگ قبر بسیار بالاست و تعویض دوباره سنگ قبر برای شما هزینه بالایی را در بر خواهد گرفت. برای جلوگیری از خرابی سنگ قبر و عدم نیاز به ترمیم سنک قبر می توانید از روش های زیر استفاده کنید.

استفاده رزین

بعد از نصب سنگ قبر بر روی سنگ قبر رزین استفاده نمایید تا سطح سنگ نفوذ ناپذیر شود و همچنین سنگ زیبا و براق می شود.

بیشتر بخوانید
آیا اموات متوجه حضور افراد بر سر قبر می‌شوند؟

استفاده از اسپری های براق کننده

در بازار انواع اسپری براق کننده وجود دارد که بر روی سنگ قبر زده می شود و از سنگ محافظت می کند و آن را زیباتر خواهد نمود.

مصرف روغن پارافین

برای جلوگیری از تغییر رنگ سنگ مزار استفاده از روغن پارافین توصیه می شود و در کنار این قابلیت پوشش دهی زیادی بر روی سطح سنگ ایجاد می نماید‌.

جمع بندی نهایی

از رسوم قدیمی نصب سنگ قبر بر روی مزار می باشد که از گذشته تا کنون حتما انجام شده است و امروزه لاکچری و خاص تر شده است. انواع سنگ گرانیت، سنگ مرمر، تراورتن و … برای سنگ مزار استفاده مس شوند که هر کدام مقاومت و استحکام خوبی دارند اما ممکن است در برابر رفت و آمد زیاد، عوامل جوی، گرما و سرما هوا و … دچار خوردگی و آسیب شوند و سنگ قبر نیاز به ترمیم و تعویض داشته باشد. در صورتی که رنگ نوشته های روی سنگ قبر در اثر عوامل محیطی کمرنگ شد بهتر است از رنگ های روغنی یا آکریلیک ضد آب برای ترمیم نوشته ها استفاده کنید.

همچنین برای اینکه نیازی به ترمیم سنگ نباشد بهتر است به خوبی از آن مراقبت نمایید. به طور کلی شستشو مداوم سنگ قبر عمر آن را طولانی تر می کند و آن را براق خواهد نمود. البته برای شستشوی سنگ قبر نباید از مواد شوینده اسیدی استفاده نمود و فقط محلول ترکیبی مایع ظرفشویی، آب و الکل کفایت می کند.

برای جلوگیری از خرابی سنگ قبر می توانید سنگ قبر را با رزین اپوکسی پوشش دهید تا نفوذناپذیر شود و دچار خرابی نگردد. همچنین استفاده از اسپری های براق کننده و نانو، روغن  پارافین سنگ قبر را پوشش می دهند و مقاومت سنگ را بالا می برند. امروزه به دلیل گرانی سنگ قبر نمی توان سنگ قبر آسیب دیده را تعویض نمود و فقط به فکر ترمیم و جلوگیری از آسیب آن بود.

  • اسفند 29, 1401
  • 6460 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه