قوانین نصب سنگ قبر در آرامستان ها

آرامستان محل دفن متوفی می باشد و شهرهای بزرگ دارای آرامستان های بزرگی می باشند و بهشت زهرا از آرامستان های بزرگ تهران می باشد که دارای قطعه بندی است و مزارهایی چند طبقه نیز در این آرامستان مشاهده می شود که عزیزی در آن خفته است. همه آرامستان ها دارای یک سری قوانین می باشند و ما در این مقاله می خواهیم در مورد قوانین نصب سنگ قبر در آرامستان ها با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

آرامستان بهشت زهرا

آرامستان های زیادی در شهرهای مختلف وجود دارد و هر محدوده ای که انسان در آن زندگی می کند دارای قبرستان میباشد. از آرامستان های بزرگ تهران می توان به بهشت زهرا اشاره کرد که در محدوده اتوبان تهران به قم می باشد و در سال ۱۳۴۹ تاسیس شده است. مساحت این آرامستان ۳۱۴ هکتار می باشد و و به دلیل جلوگیری از پراکندگی قبر ها در نقاط مختلف تاسیس شد. در این آرامستان به دلیل کمبود فضای خالی قبرهای دو طبقه و چند طبقه در این آرامستان آماده شده است. تمامی آرامستان ها برای داشتن نظم درونی دارای قوانینی هستند و ما در این مقاله می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم.

انواع سنگ قبر

سنگ های مختلفی را می توان برای مزار انتخاب نمود و انتخاب سنگ قبر برای آرامستان ها مهم نمی باشد و شما می توانید هر نوع سنگ قبری را برای مزار انتخاب نمایید. از جمله سنگ قبرهای پرطرفدار می توان به موارد زیر اشاره نمود.

سنگ مرمر

سنگ مرمر که در دسته سنگ های دگرگونی قرار دارد یک سنگ بسیار شکیل و زیباست که رنگ های مختلفی اعم از سفید، نباتی، صورتی، خاکستری و … دارد. این سنگ از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است و شفافیت و زیبایی خاصی دارد. سنگ مرمر برای ساخت انواع مقبره، سنگ مزار و … مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید
نحوه برگزاری مراسم برای مردگان در دین مسیحیت

سنگ گرانيت

سنگ گرانيت از سنگهای آذرین می باشد که در اثر انجماد ماگما به دست می آید. این سنگ  انواع مختلفی دارد و در معادن مختلف در ایران استخراج می گردد. این سنگ مقاومت و استحکام بالایی دارد و در برابر نور خورشید و عوامل جوی دیگر از خود مقاومت بالایی نشان می دهد.

سنگ نانو

سنگ نانو یک سنگ مصنوعی است که از سنگ و مواد رزینی در کارخانه های تولید سنگ ساخته می شود و سفید رنگ می باشد. این سنگ نیز همانند سنگ های طبیعی چون مرمر و گرانيت از مقاومت بالایی برخوردار است و امروزه بسیار پرطرفدار شده است.

سنگ شبق

سنگ شبق از جمله سنگ های گرانیتی می باشد که بسیار زیباست و البته کمیاب و گران قیمت می باشد. سطح این سنگ صاف و یکدست مشکی می باشد و سطح براقی دارد. همانطور که گفته شد افراد خاص پسند که بودجه بالایی را می خواهند برای سنگ قبر صرف کنند می توانند این سنگ گرانقیمت را خریداری نمایند.

قوانین نصب سنگ قبر در آرامستان ها

قوانین نصب سنگ قبر در آرامستان ها

برای آرامستان ها یک سری قوانین وضع شده است که همگی باید به آن توجه کنند و در غیر اینصورت با مشکل مواجه خواهند شد. از جمله قوانین نصب سنگ قبر در آرامستان ها عبارتند از:

نصب نیمکت، پایه چراغ، گلدان در هر شکل و اندازه و … ممنوع می باشد. انجام این کارها موجب آسیب به قطعات خواهد شد.

برای قبر متوفی نمی توانید باغچه درست کنید چون فضا محدود است.

برای حکاکی عکس خانم هایی که فوت شده اند باید یک عکس با حجاب انتخاب نمایید که با موازین اسلامی سازگار باشد.

بر روی سنگ قبر نمی توانید اسماء الهی و آیات قرآن درج کنید. این قانون به دلیل پا گذاشتن سهوی عابرین روی سنگ قبر می باشد که هتک حرمت می باشد.

برای هر آرامستان سنگ قبر در ابعاد مختلف باید نصب گردد. در بهشت زهرا و آرامستان های بزرگ دیگر برای قبرهای یک طبقه ابعاد سنگ باید ۵۰ در ۱۰۰ سانتی متر باشد و برای قبرهای دو یا سه طبقه نیز ابعاد سنگ ۶۰ در ۱۸۰ سانتی متر باشد.

بیشتر بخوانید
سنگ قبر مشکی برزیلی چه نوع سنگی است؟

در هنگام نصب سنگ قبر توجه کنید که ارتفاع قرنیز بیش از۱۰ سانتی متر نباشد و در غیر اینصورت سنگ توسط آرامستان توقیف می گردد.

جمع بندی نهایی

آرامستان های زیادی در شهر های ایران وجود دارند که میزبان عزیزان بسیاری می باشند و می توانید طبق سنت و آیین متوفی را در آن خاک کنید. آرامستان بهشت زهرا از آرامستان های بزرگ در تهران و خاورمیانه می باشد که افراد زیادی در آن خفته اند و تاسیس آن به سال ۱۳۴۹ باز می گردد. بهشت زهرا در مسیر اتوبان تهران به قم قرار دارد و از شلوغی شهری به دور است. برای ادای احترام، بازماندگان برای متوفی سنگ قبر سفارش می دهند و می توانند انواع سنگ قبر اعم از سنگ مرمر، سنگ گرانیت، سنگ شبق و سنگ نانو را برای مزار خریداری کرده و نصب نمایند.

البته باید بدانید که آرامستان ها یک سری قوانین تیز دارند که در گذشته ملاک نبوده است و امروزه بسیار بر روی آن پافشاری می کنند. از جمله قوانین نصب سنگ قبر در آرامستان ها می توان به عدم نصب نیمکت، گلدان و … اشاره نمود‌. همچنین نمی توان برای دور سنگ قبر باغچه نصب نمود. برای حکاکی عکس بانوان باید عکس با حجاب و بدون آرایش را حکاکی نمود و همچنین نوشتن اسماء الهی و آیات قرآن روی سنگ قبر اکیدا ممنوع می باشد. ابعاد سنگ قبر نیز در آرامستان ها متفاوت می باشد و ابعاد آن ۵۰ در ۱۰۰ و ۶۰ در ۱۸۰ سانتی متر می باشد. همچنین ارتفاع قرنیز نیز نباید بیش از ۱۰ سانتی متر باشد.

 

  • فروردین 24, 1402
  • 332 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه